torsdag 28 juli 2011

Torsdagmorgon kl. 01:13 sitter båtvakt

Ja ni läser rätt kl. är efter 1 mitt i natten, jo det är så att jag är båtvakt vid vår "marina" hela natten och vaktar våra båtar här. Emil (Maries måg och en kompis till honom var ut med vår båt ikväll och fiskade lite). Det hade fått nån gädda, men ingen stor. De åkte hem för en halvtimme sen.

Så nu sitter jag själv här och tittar på SVT-play på sånt man har missat, kollade nyss lite på ABC-nytt. Märkligt vad det finns en del människor som måste vara j-ligt korkade eller är de inte det? I Veckholm söder om Enköping finns ett militärt skjutfält som har funnits där sedan 1945, det är ju ett bra tag sen och det har använts som skjutfält för stridsvagnar och finkalibriga skjutövningar sedan dess. Ja det kanske inte har varit så hög frekvens på övningarna de senaste 10 åren pga försvarets dåliga ekonomi, men nu har det ökat på lite igen. Vad händer då??? Jo då har det flyttat ut lite rika storstadsbor på landet som sitter och snyftar i tv över hur synd det är om dom och deras hästar för att det skjuts och smäller så de blir störda!!!?? VAfan är de helt trötta i huvet eller? Militären har ju skjutit där sedan 1945! Har de inte kollat upp vad som finns runt  ikring fastigheten de ska köpa innan de köper den??? Nej kära Nytillkomna Veckholmsbor, ja säger bara välkomna till verkligheten!!!
 Vi ska ha ett försvar för det vill väl NI oxå men det får inte låta om försvaret när de övar, inte där jag bor, bara där andra  bor, det får inte störa mig, men det gör inget om det stör andra!!  Snacka om egoistiska människor!  Vilket parti är det som driver frågan i riksdagen om att vi ska ha ett starkt militärt försvar? Jo moderaterna, den familjen jag såg på TV-nyheterna såg inte ut att vara sossar eller miljöpartister, nej jag tror nog att NI har er själva att skylla ni har troligen röstat på moderaterna och då har ni ju indirekt bestämt själva att det ska skjutas på Veckholms Skjutfält!?  Eller jag kanske har fel?? Så ta rösta på västerpartiet i nästa val för de vill ju inte ha något försvar alls så då får ni lugn och ro igen, kanske?
För övrigt så fick min farfar flytta från sitt hus 1944 som han hade byggt nytt 1942 på området där skjutfältet ligger idag, när staten tvångsinlösde all mark för att bygga skjutfältet 1944-45. De protesterade då alla som bodde på det blivande skjutfältsområdet, men det var ingen som lyssnade på dom då. Kanske lyssnar myndigheterna på de som bor runt skjutfältet idag, för de kanske har de rätta kontakterna? För farfar och alla andra torpare på 40-talet var det bara att flytta!

Min slutkommentar är JÄVLA GNÄLL !!!!


När jag iallafall är igång och tycker en massa så ska jag ge mig på SAAB oxå, vafan är det som händer i Trollhätten är det någon slags fars eller??  Lägg ner skiten, varför ska ett företag som inte har någon lönsamhet alls hållas igång som nu. Låt skiten gå i konkurs och börja om igen, antingen rekonstruera SAAB eller starta om något nytt, som det sker nu så är det ju olika bud varje vecka och nu är det tjänstemännen som inte får ut sina löner! Hur kul är det mitt i semestern? Nej antingen lägger man ner företaget eller oxå så släpper man in ryssen som vill satsa pengar i företaget så det blir livskraftigt! Är han så farlig då? Det gick väldigt bra att sälja Volvo-personvagnar till Kina, för Kina och kinesiska företag är ju väldigt "rumsrena" eller ?  Vad är det som säger att Antonov är sämre än kineserna??


Stollen i Norge då, han tror han är soldat i ett krig?? Ok vi spelar med i hans krig. Norska staten anmäler honom för brott på mänskligheten vid Internationella domstolen i Haag och skickar dit honom och domstolen dömer honom för brott mot mänskligheten och bestämmer att han får avtjäna sitt straff i ett land som har dödstraff?? NU är ju inte jag så insatt i juridiken som gäller för sånt här men det var bara ett förslag på lösning av "problemet". Ett annat är att ställa ut han fastbunden vid en stolpe på Karl Johan, men det kanske är för taskigt, man kanske inte får göra så?
Nej allvarligt talat så är det här för allvarligt för att raljera om så jag ber om ursäkt för ovanstående text, hoppas bara att han inte rymmer eller nåt sånt, men det verkar som om norska myndigheter är på på tå så jag tror inte han får chansen att göra nånting annat än att sitta inlåst väldigt länge mycket länge! Måste även säga att man imponeras över den proffissionalism som norska poliserna visar upp i TV, men den som imponerar mest är Jens Stoltenberg, vilken kille, en sann ledare och statsman, han har verkligen visat vad han går för under den här veckan som gått.

Nu börjar namnen på de som dött i katastrofen offentliggöras och döden får ansikten!!  både unga människor och äldre bland de som dödades! Det är ofattbart hur mycket sorg som det finns i norska hem just nu, för varje människa som dödades så finns det många många anhöriga nu som mår väldigt dåligt och som nu måste bearbeta sorgen över ett barn,syskon, make, maka eller annan anhörig som dödats i denna katastrof. Ingen kan sätta sig in i hur mycket de sörjer eller hur de känner sig.

Har sagt det förut och säger det igen, tänker på er alla i Norge och känner stort för er i denna svåra stund. Ingen kommer någonsin att glömma det som hände den 22 juli 2011.


Nu till något helt annat som min träning:

Måndag: Vilodag

Tisdag: 750 m simning i Mälaren 20 min ( ja  det gårt inte så fort)
             21,8 km cykel på 42 min ca, 30,8 km/h i snittfart (lite snabbare här)

Onsdag: 55 km cykel 1:52 tim ca 28 km/h i snittfart( är väl ok, måste köra mer spinning i vinter)


Än så länge helt lugnt i natt här på Haga Marina, kom en båt ut från Haga Håle i Enköpingsån kl. 01.15 och åkte söderut. Sen har det varit lugnt än så länge.....

Jag hittade en yxa här i vaktkuren en sån där liten yxa, som är lätt att kasta. Den yxan har jag ställt fram bredvid dörren, så om det kommer någon så står den lättillgängligt till så jag lätt kan kasta den efter ev tjuvar!  Jag har bra träning sen tidigare på att kasta yxa, man har ju eldat med ved!

:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar