onsdag 20 juli 2011

242 Patrik Sjöberg

Har lagt till en länk idag till den tidigare höjdhopparen och inte helt obekante Patrik Sjöbergs blogg, läste den första gången idag och efter att nyss ha avslutat läsningen av boken om hans liv, så känns det naturligt att lägga till en länk till hans blogg för att sprida kännedomen om den bloggen så att fler kan hitta den.

Patrik har en förmåga att få uppmärksamhet för det han vill ha sagt och få ut sina åsikter (vi "vanliga" människor har ju inte riktigt samma genomsslagskraft i media), han har ett rakt sätt att uttrycka sig som jag gillar. Kanske känner jag igen mig själv en del i hans sätt att uttrycka sig och säga vad han tycker, som jag har uppfattat det så är Patrik en människa som säger vad han tycker och han står för det han säger och velar inte fram och tillbaka. Sen kanske det inte är alla som delar hans uppfattning, men det behövs männiksor som Patrik i vårt samhälle som säger vad de tycker och som ifrågasätter och inte bara helt apatiskt sväljer allt vad som andra säger och bestämmer.

Det är mycket modigt gjort att efter så många år träda fram och avslöja att man som barn och ungdom blivit utnyttjad av en pedofil, allrahelst när man har varit världsstjärna som Patrik har varit, finns säkert många som tycker att det är märkligt att  det kommer först nu, att det t ex skulle vara för att få uppmärksamhet för sig själv som person eller för boken? Det jag inte förstår med vilken rätt dessa cyniska människor kan ifrågasätta äktheten i det som Patrik skriver om att han har blivit utsatt för, det har ju visat sig att det är många fler ungdomar som blivit utnyttjade av Viljo och det som hittills har blivit känt kanske är toppen av ett isberg? Vad vet jag men det är ju något som framtiden får visa, det kan finnas många fler idrottare ute i idrotts Sverige som blir och blivit utnyttjade och som inte hittills har vågat träda fram men som kanske nu vågar träda fram och avslöja fler pedofil-ledare?
Jag hoppas det!

Finns även många föräldrar som behöver ta och intressera och engagera sig lite mer i vad sina barn gör och inte gör inom sin idrott, det är inte en form av billig barnpassning som många tycks tro.

Jag har inte så lång erfarenhet inom idrotten men jag har lite erfarenhet från tiden som  ledare inom lagidrott i lite drygt 10 år, både som tränare och styrelsefunktionär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar