söndag 9 januari 2011

Söndagslugn råder i Haga

Idag har det varit en bitvis lugn söndag i Haga, förutom dom gånger vi skulle gå ut och Tuva hade traumatiska uppfattningar om hur hennes vantar satt!?  :-(

Inte lätt att vara småbarnsförälder på vintern, med en petig dotter som inte kan komma överens med sina vantar!!

Imorse åkte jag in till simhallen med Tuva och Clara och badade, jag ni läste rätt vi badade! Jag simmade inte utan låg i en varm mellanbassäng och njöt, medans tjejerna lekte runt i vattnet. Tuva kan vara där utan simdynor och Clara hade både armpuffar och simdyna, men plaskade på och gjorde tappra försök till att simma och efter en stund så flöt hon runt åt olika håll i bassängen. Bägge två var jätteduktiga och vi hade jättekul i säkert 1,5 timme.

Marie kom hem en stund mitt på dagen, ja hon började 7 på morronen och jobbade till 12.30, sen ledig fram till 15.30 för att jobba vidare till kl. 22.00!!???  Jo det märks att hon jobbar inom en kvinnodominerad bransch!  Jag skulle vilja höra kommentaren från en rörmontör, elektriker eller annan byggnadsarbetare när chefen skulle säga åt dom att f o m nästa vecka så kör 2 pass samma dag 7-12 och sen mellan 15-21, men ni får inget betalt mellan 12 och 15!  Ja el skulle direkt gå ut i strejk, rörmontörerna skulle börja maska och sakta men säkert tjata och nöta ner sin chef till han begick självmord, byggnadsarbetarna skulle hänga gubbe i nocken på huset dom byggde och då inte en docka som man förr gjorde när det inte vart någon taklagsfest utan det skulle nog vara platschefen på bygget som skulle hänga där.
Jag fattar inte hur ett fack som kommunal har gått med på ett sånt upplägg som det här men.... ???
För er som inte vet så är jag fd rörmontör och fd projektledare på rörfirmor, samt fd rörentreprenör. Numera projektledare på ett byggledningsföretag.
Nåja jag hade iallafall lagat mat när on kom hem och bjöd henne på skivad ugnsstekt potatis och schnitzel med bearn...   beranis...  bearnaiessås ja eller hur fan det nu stavas, men det är gott iallafall. Med Cuba cola som dryck till ha ha ..   ;-)

Efter maten så smet jag iväg till garaget en sväng och cyklade 19,7 km på 30 min på Trainern, det är ju lite varmare ute nu så man kan sitta och cykla trainer i ett kallgarage, vägrade sitta och cykla där förut när det var svinkallt.

Nu har tjejerna somnat efter en kort sväng till farmor och farfar och lite snögubbsbygge och snölyktebygge, snölyktan kan ni se på bilden nedan, den lyser jättefint nu utanför här.
Kommer ihåg att min mamma gjorde snölyktor med min syster och mig när vi var små och det var så fint när den lyste utanför, när man satt inne och tittade ut på den när det var mörkt ute.


 Svårt att ta bra bild när det är mörkt så jag tog
 en bild med blixt oxå så ni ser hur snölyktan ser ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar