onsdag 25 september 2013

Höst är försäsongstid....träningen fortsätter men i förändrad form!

Som triathlet måste man träna en hel del men man får fortfarande inte träna för mycket utan det måste vara kvalitet i träningen och i rätt mängd, men vad är då rätt mängd och vad är rätt kvalité??

Just nu så satsar jag på att få till löpningen, jag har börjat med att köra ett träningsprogram från Löpskolan på deras hemsida lopskolan.se finns mycket fina tips hur man förbättrar sin löpningen och man kan även gå kurser hos dem i löpteknik.  Så för första gången i mitt liv sedan jag började med motionslöpning 1983(ja jag hade ett långt uppehåll mellan 1989-2008 förutom lite sporadiska försök till att komma igång igen i slutet på 1990-talet)  så har jag anmält mig till en kurs hos Löpskolan i effektiv löpteknik. Sak bli spännande att se om de även kan "Lära gamla hundra sitta"  ???? :) Det är 2 st 3 tim pass med två veckor emellan.

Träningsprogrammet jag kör efter nu (är inne på 2:a veckan) är att komma ned i Sub50 min på 10 km, än så länge går det bra med löpningen men det är mer man ska göra och det är löpskolning och träna bålstabilitet men de övningarna har jag inte förstått hur de ska göras än, men jag kör ju Core 30 min på Sats varje vecka så den träningen får jag ju där, men löpskolningen?? Måste ta tag i den också hur den nu ska utföras, men jag kanske kommer på det på löpkursen?

Har och ska anmäla mig till 2 st millopp nu i höst och vinter, först Tömilen i Stockholm 16 nov och Nyårsloppet i Vallentuna på Nyårsafton, det är på Nyårsloppet jag ska vara i form för en tid på minst 49:59 min på 10 km!! :)

Långsiktiga planeringen för tävlingar 2014 börjar ta form dock så har ju inte Triathlontävlingarna kommit ut än i tävlingskalendern, men jag har anmält mig till ett lopp som skrämmer mig ganska rejält men det lockar mycket mer än vad det skrämmer så planeringen har tagit fart där för hur målsättningen för att genomföra det loppet ska utföras!? :)

Har även anmält mig till Engelbrektsloppet i skidor i Norberg, 60 km klassisk åkning samt även till Stafettvasann med jobbet där jag anmält önskemål om att få ta en av våra 3 lags startsträcka. Har påbörjat stakträningen på SATS och åkte rullskidor för första gången i höst i söndags. Så övergången till mer skidträning har påbörjats inför vintern.

Nu får jag nog ta och jobba lite också idag, är lite segt att komma igång igen efter 2 dgr på Kick-off med jobbet.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar